Rabu, 26 Februari 2014

[E-NOVEL] : ALAHAI MISS BLUR BAB 17

Assalamualaikum u ollsss..


Ini dia sambungan entry isnin lepas. Sambungan majlis reunion Awa. Apa Farhan buat kali ini?Mekasih singgah dan baca :)


                                        


   BAB TUJUH BELAS




   “TERIMA Kasih bos sebab hantar saya balik. Sorry saya dah susahkan bos hari ni.” Ujar Awatif sebaik saja menanggalkan seatbelt. Awa memandang wajah bosnya lalu tersenyum.

   “Sama-sama.” Jawab Hadif lalu membalas senyuman dari Awatif.

    “Hati-hati bawa kereta ya bos. Jumpa esok.” Tingkah Awatif sebaik saja keluar dari kereta . Hadif hanya memandang setiausahanya itu sambil menganggukkan kepalanya. Sejurus selepas itu kereta Hadif hilang dari pandangan. Awa mula melangkah masuk ke dalam rumah.

   “Daddy kamu mana Awa?” Soal Puan Fauziah sebaik saja melihat anak gadisnya menutup pintu utama rumahnya.

   “Kereta daddy rosak mummy. Daddy balik sekejap lagi. Awa balik sendiri tadi.” Jawab Awa lalu menhenyakkan punggungnya di sofa.

   “Hah rosak . Rosak dekat mana? Awa balik naik apa?” Soal Puan Fauziah bertalu-talu. Awa memandang wajah mummy nya yang risau.

   “Kereta daddy rosak dekat university la mummy. Awa tunggu teksi tadi tapi tak ada . Alih-alih bos Awa Encik Hadif yang hantarkan.” Jawab Awa lalu bersandar. Di pejam matanya seketika.

   “Habis tu kenapa Awa tak jemput bos Awa masuk dulu?” Soal Puan Fauziah sambil bercekak pinggang. Betuah punya anak dara bukan nak jemput tetamu masuk rumah. Bebel Puan Fauziah di dalam hatinya.

  “Erkk Awa lupalah mummy.” Sengih Awa menggarukan dahinya .

  “Lain kali kalau bos Awa datang jemput masuk . Sudahlah pergi naik mandi dan sembahyang. Telefon daddy cakap yang Awa dah sampai rumah . Karang daddy risaukan Awa pula.” Arah Puan Fauziah sebelum berlalu ke dapur.

   Awa mengambil tas tangannya lalu mencari handphone miliknya. Sebaik saja dia menjumpai handphone nya terus dia menghubungi daddy nya untuk memberitahu yang dia sudah selamat sampai ke rumah.

   Selepas itu barulah Awa bangun dan melangkah menuju ke biliknya di tingkat atas. badanya sudah penat. Dia mahu menunaikan solat maghrib terlebih dahulu sebelum bersiram. Awa kalau mandi bukannya sekejap lama dia dok bertapa dalam bilik air.

   MALAM itu, selepas menunaikan solat maghrib Awa bersiap-siap. Malam ini dia ada majlis reunion bersama classmate nya di university dulu. Awa mengenakan dress labuh yang nampak bling-bling sana sini. Nama pun tema glamour haruslah ada bling-bling sikit. Awa membetulkan shawl yang di pakai olehnya. Dia mengenakan dress bewarna unggu kemudian shawl nya pula bewarna biru air. Awa mencalitkan sedikit gincu di bibirnya.

   Setelah berpuas hati dengan penampilan dirinya itu barulah Awa tersenyum di depan cermin. Awa melihat jam di tangannya.

   “Huyoooo lawanya Kak Awa malam ni. Perh ini abang Farhan tengok mahu dia tak jatuh tangga .” Dengan selamba Akid menjerit sewaktu masuk ke bilik kakaknya. Awa menoleh ke belakang.
   “Ok tak Akid Kak Awa begini?” Soal Awa sambil buat berjalan ala-ala model di depan Akid.
  “Perfect Kak. Lawa sangat.” Puji Akid. Awa tersenyum puas.

   “Kak Awa dah siapkan. Silalah turun sekarang. Putera kesayangan Kak Awa tu dah ada dekat bawah. Kak Awa suruh dia jemput ke? Bukan daddy yang hantarkan?” Soal Akid. Awa mengerutkan dahinya.

   “Putera kesayangan Kak Awa? Siapa?” Soal Awa dengan blur. Akid tersenyum penuh makna.
   “Siapa lagi kalau bukan abang Farhan. Dia ada dekat bawah bersembang dengan mummy dan daddy.” Jawab Akid. Awa terkejut.

   “Eh apasal pula dia datang jemput.Kak Awa tak janji dengan dia pun. Suka hati dia je.” Awa mengetap bibirnya dengan geram. Dia memang langsung tidak menghubungi Farhan tentang majlis reunion itu. Angin tak ada ribut tak ada selamba badak je dia datang rumah aku nak jemput aku ke majlis tu. Gerutu Awa sendirian.

   “Itu Akid tak tahu. Baik Kak Awa turun sekarang.” Tambah Akid lagi sebelum dia meninggalkan kakaknya itu .

 “Haaa tu pun Awa dah turun. Awa pergi dengan Farhan ya. Susah payah dia datang jemput Awa .” Tingkah daddy nya Encik Fathudin. Awa menghela nafasnya dengan berat sebelum memandang ke wajah Farhan yang sedang duduk di sofa.

   “Cantiknya Awa malam ni.” Puji Farhan.

    “Terima kasih.” Jawab Awa.

    “Oklah mummy daddy , Awa pergi dulu. Kalau pukul dua belas Awa masih tak balik lagi mummy dengan daddy call Farhan. Dia yang nak ambil dan hantar Awa.” Ujar Awa kepada kedua ibu bapanya dengan selamba. Akid yang baru saja muncul dengan segelas air terus tersengih. Dia tahu kakaknya itu tidak suka dengan perangai Farhan yang sekarang ini.

   “Uncle dengan auntie jangan risau. Farhan akan pastikan yang Farhan hantar Awa balik ke rumah sebelum pukul dua belas. Kami gerak dulu ya.Jom Awa.” Jawab Farhan dengan senyuman sebelum bersalaman dengan kedua orang tua Awa.

   “Yalah. Terima kasih ya Farhan.” Ujar Puan Fauziah pula. Farhan tersenyum pada mummy Awa.

   “Ok mummy daddy Awa pergi dulu.” Awa menghulurkan tangan untuk bersalam dengan mummy dan daddy nya sebelum mengekori Farhan dari belakang.

   “Jaga diri baik-baik Awa.” Pesan Puan Fauziah pada anak gadisnya. Awa menganggukkan kepalanya sewaktu memakai kasut sederhana tinggi di muka pintu utama.Farhan sudah pun berada di dalam kereta. Sebaik saja masuk ke dalam kereta Awa terus memakai seatbelt.

   Sebaik saja sampai di hotel tersebut, Awa dan Farhan berjalan seiringan masuk ke ballroom. Mereka melihat kawan-kawan sekelas mereka sudah pun berada di situ. Awa terus mendekati temannya. Farhan pula mendekati geng-geng yang rapat dengannya sewaktu belajar dahulu.

   “Awa kau cantik sangat malam ni. Amboi datang dengan bakal suami nampak.” Ujar teman Awa dengan senyuman. Siap mengusik Awa dengan Farhan lagi.

   “Terima kasih. Datang dengan bakal laki. Siapa pula bakal lagi aku ni cik  Fadila oii?” Soal Awatif dengan muka yang blur.

   “Eleh tu la Farhan. Aku nampak kau datang dengan dia tadi. Amboi bukan main segak lagi Farhan malam ni. Untung kau dapat Farhan. Dia memang sayangkan kau .” Ujar Fadila dengan selamba.

     “Eh dia bukan bakal laki akulah. Kau jangan nak mengarut. Aku dengan dia kawan sajalah. “ Jawab Awatif.

    “Kau ada nampak Fatin tak? Aku cari dia tapi tak jumpa pun?” Soal Awa. Matanya melilau mencari sahabatnya itu.

    “Aah la. Aku tak nampak lagi. Dekat facebook tempoh hari dia kata nak datang ni tak ada lagi maknanya tak sampai lagilah tu.” Jawab Fadila. Matanya juga mencari kelibat temannya lagi sorang yang bernama Fatin.

  “Kau kerja mana sekarang ni Awa?” Soal Fadila dengan tiba-tiba sewaktu mereka berada di meja makan.

   “Aku kerja dekat Aspirasi. Aku jadi setiausaha. Sekarang ni kerja mana boleh nak memilih sangat. Dapat kerja tu pun syukur Alhamdulilah dah.” Jawab Awa sambil menyuapkan desert ke dalam mulutnya.

   “Wow jadi setiausaha. Berat juga tu tanggungjawab kau. Handsome tak bos kau tu.?” Soal Fadila sambil tersenyum penuh makna.

   “Memang berat jugalah tanggungjawab aku dekat situ. Bos aku memang handsome.” Jawab Awa.

   “Ooo sebab kau dapat bos handsome la eh yang kau ignore Farhan?” Soal Fadila. Awa mengerutkan dahinya.

   “Apa kaitannya pula kau ni?” Soal Awatif dengan muka yang blur. Walaupun muka blur tapi tetap comel.

   “Hai girl. Korang berdua dah lama ke sampai. Makan tak tunggu aku pun ya.” Fatin sudah muncul. Awatif dan Fadila menoleh.

   “Haa muncul pun kau. Lama tau kitaorang tunggu kau. Pasal apa lambat?” Soal Awatif sambil memandang wajah Fatin yang sunggu ayu mala mini.

   “Sorry la korang. Aku ada tetamu tadi yang datang jadi kenalah sembang sekejap tak akan aku nak biarkan begitu je.” Jawab Fatin dengan selamba lalu menarik kerusi bersebelahan dengan Awa.

   Mereka bergelak ketawa dan makan sambil bercerita hal kehidupan masing-masing selepas tamat belajar. Ada yang sudah bergelar suami dan isteri dan ada juga di kalangan temannya Awa sudah bertunang.

   “Excusme you all.. Hari ni ada salah seorang antara kita mahu buat kejutan untuk insan tersayang .” Kedengaran suara Hakim yang menjadi MC malam ini. Kesemua mata memandang ke arah Hakim yang berada di atas pentas.

   “Siapa pula yang nak buat kejutan ni?” Soal Awa sendirian. Fatin dan Fadila memandang wajah Awa sambil menjungkit bahu.

   Selepas itulah muncullah Farhan di pentas. Dia membawa sejambak bunga rose merah . Farhan tersenyum kepada Hakim sebelum mengambil mic dari tangan Hakim. Rakan-rakan mereka mula memberi tumpuan kepada Farhan .

   “Assalamualaikum dan selamat malam korang semua. Malam ni adalah malam yang istimewa sekali buat saya kerana pada malam ini saya ingin melamar seorang gadis yang sudah bertahun terpahat di hati saya ini. Cik Nurain Awatif sila bangun boleh?” Soal Farhan. Awa terpinga-pinga seketika apabila Farhan menyebut namanya.

   “Awa , Farhan minta kau berdiri.” Bisik Fatin. Awa tayang muka blur. Apahal pula si Farhan ni. Gerutu Awa dalam diam. Tanpa berlengah Awa terus berdiri dan memandang Farhan dari jauh yang sedang tersenyum padanya. Awa kebingungan seketika.

    “Saya Farhan Redza ingin melamar Nurain Awatif untuk menjadi permaisuri dalam hidup saya. Adakah awak bersetuju Awa?” Luah Farhan. Awa mendengar setiap bicara yang keluar dari mulut Farhan. Kawan-kawan sekelasnya sudah tersenyum dan mengusik Awa dan menjerit menyuruhnya menerima lamaran Farhan. Awa mengetap bibir dengan geram.

   “Awa Farhan lamar kau .” Ujar Fatin.

    “OMG gentleman gila Farhan lamar kau Awa.” Kedengaran suara Fadila pula yang teruja. Awa merenung wajah Farhan.

   “Haa cik Nurain Awatif di persilakan naik ke pentas.” Hakim pula bersuara. Awa menarik nafas dengan dalam sekali sebelum melangkah.

   “Sudi tak awak menjadi permaisuri hidup saya?” Soal Farhan sekali lagi sambil menghulurkan sejambak bunga rose pada Awa.

   “Farhan .. Awak tak patut buat semua ini depan kawan-kawan kita. Saya tetap dengan keputusan saya Farhan. Awak sendiri sudah tahu keputusan sayakan. Maaf saya tak boleh terima bunga ini mahupun cinta awak. Saya minta maaf  Farhan. Tolonglah faham. Awak saya anggap sebagai kawan baik saja tak lebih dari itu. Kenapa awak buat saya macam ni Farhan. Awak tahu tak awak dah malukan diri awak malam ni?” Luah Awatif dengan perlahan. Namun apa yang mereka katakan ketika itu hanya Hakim saja yang mendengarnya . Hakim terlupa memberikan mic kepada Farhan.

   Hakim tergamam mendengar kata-kata yang keluar dari mulut Awa. Dia memandang rakan-rakannya yang lain sednag memandang Awa dan Farhan di atas pentas. Awa langsung tidak menyambut jambangan bunga tersebut.

   “Saya minta maaf Farhan. Saya nak balik sekarang juga.” Tingkah Awa lalu turun dari pentas. Teman sekelasnya mula berbisik. Awa tidak peduli itu semua. Farhan tak patut buat semua ini. Dirinya sendiri yang malu padahal dia sudah tahu yang Awa dah pun menolak pinangannya baru-baru ini.

   Awa terus ke mejanya lalu mencapai tas tangannya sebelum berlalu keluar dari ballroom tersebut. Fatin turut bangun dan mengejar Awa.

   “Awa kenapa ni?Kau nak pergi mana?” Jerit Fatin dari belakang. Awa berhenti lalu menoleh pada Fatin.

   “Aku nak balik.Farhan sengaja malukan diri dia dan aku. Dia dah tahu yang aku tolak pinangan dia baru-bari ini tetapi mengapa malam ini dia buat lamaran dengan kawan-kawan kita semua. Aku malu Fatin. Aku tak boleh paksa diri aku untuk terima lamaran dia. Aku sayangkan dia sebagai kawan tak lebih dari itu.” Luah Awa. Fatin menghela nafasnya.

   “Maknanya Farhan memang dah tahu jawapan kau?” Soal Fatin. Awa menganggukkan kepalanya.

   “Aku tak tahu nak cakap macam mana lagi dekat dia supaya dia faham Fatin.” Luah Awa lagi.
   “Sabar Awa.” Pujuk Fatin sambil menepuk bahu teman baiknya itu.

    “Aku nak balik Fatin. Kau boleh tolong hantarkan aku tak? Aku tak nak balik dengan Farhan. Tolong aku Fatin.” Ujar Awa separuh merayu. Dalam kepalanya sekarang ini adalah nak balik rumah.

   “Yalah aku hantarkan kau balik. Jom.” Jawab Fatin lalu menarik tangan Awatif.
    “Awa.. Awa tunggu dulu. Awa nak ke mana tu? Awa balik dengan Farhan.” Jerit farhan sambil berlari ke arah Awa.

   “Farhan biar aku yang hantar Awa balik eh. Kitaorang gerak dulu.” Jawab Fatin. Awa langsung tidak memberikan apa-apa reaksi pada Farhan. Sebaik saja masuk kereta dia terus membatukan diri. Farhan melihatnya dari jauh sambil meraup wajahnya.. Fatin terus masuk ke dalam kereta.

  Farhan lagi sekali kecewa apabila Awa tetap menolak lamarannya itu. Awa langsung tidak mahu berinya peluang . “Awa kenapa awak buat saya begini? Kenapa awak tak boleh nak bagi ruang di hati awak untuk saya?” Soal Farhan sendirian .

   “Farhan. Jom masuk. Majlis kita belum tamat lagi.” Kedengaran suara Hakim memanggilnya.
   “Aku nak balik.Sorry Hakim.” Balas Farhan . Hakim hanya melihat saja Farhan menuju ke kereta sebelum dia masuk semula ke ballroom.

Bersambung....

NotaTersepit: Hilang fokus untuk menulis... Uwaaaaa... Sedihnya.. Bila nak siap cite ni asyik hilang fokus aja... Y_Y. Oh ya CST dah tukar tajuk kepada IKB - Ingin Kau Bahagia .Lepas IKB turn Footsteps bila ambil alih. Amboi kemain perancangannya entah jalan entah tidak..