Senin, 17 Juni 2013

Rasa Yang Tertinggal ( Teaser )


“ Apa mimpi kau semalam bagi aku bunga kat aku hari ini? Tak pernah seumur hidup kau bagi aku bunga. Buang tabiat ke?” Balqis memulakan bicara.
Ryan tersentak. Dia memandang ke kiri ke kanan dan ke belakang, cuba mencari suara yang didengari tadi. Macam suara Balqis. Takkanlah.
“ Kau tak payah buat muka peliklah Ryan. Menyampah tahu tak.” Balas Balqis geram.
Ryan tersenyum. Akhirnya Balqis bersuara juga. Dia meraup wajahnya. Kemudian dia memfokuskan pandangan pada wajah Balqis yang bersih tanpa alat solek. Gadis itu kelihatan segar.
At lastdengar juga suara kau. Ingatkan nak lancarkan perang tanpa suara terus.” Balas Ryan.
“ Kalau ikutkan hati memang tak nak cakap dengan kau sampai bila- bila tapi bila fikirkan balik berdosa kalau aku ikutkan rasa marah. Jadi kau jangan fikir, aku baik dengan kau sebab kau bagi bunga.” Ujar Balqis masih dengan egonya. Jari telunjuk diluruskan.
Ryan tersenyum manis. Dia mengangkat punggung dan melabuhkan duduk di sebelah Balqis.
“ Kau suka tak bunga tu?” Tanya Ryan. Senyuman tidak lekang daripada bibirnya. Malah tangan kanannya dibiarkan melingkari bahu Balqis.
Balqis terdiam. Dia membiarkan Ryan dalam tanda tanya. Tidak lama kemudian baharulah dia mengangguk membuatkan Ryan menarik nafas lega.
“ Kau dah maafkan aku?” soal Ryan lagi inginkan kepastian. Wajah Balqis direnung sedalamnya.
“ Tak.” Jawab Balqis pendek. Dia berbohong. Dia ingin melihat sejauh mana Ryan mampu melayan kerenahnya. Serentak Balqis menjeling sekilas ke arah Ryan yang sudah bersandar.
“ Qis, aku betul- betul mintak maaf. Aku sedar malam itu aku terlampau ikut emosi sampai aku sanggup tinggikan suara pada kau. Aku tahu kau terasa dengan aku malah aku tak terniat pun nak ungkit soal keikhlasan kau semua tu terjadi sebab aku rasa kau selalu beri perhatian pada Daniel padahal aku pun kawan baik kau jugak. Aku rasa kau lebih suka Daniel daripada aku.” ucap Ryan. Dia meluahkan isi hatinya yang dipendam tempoh hari.
“ Kan aku dah cakap hari itu kau dan Daniel tak ada bezanya. Kau dan dia adalah kawan baik aku. Aku harap kau faham Ryan.” pinta Balqis penuh pengertian.
Balqis pelik sebenarnya kenapa Ryan tidak suka dia berkawan dengan Daniel sedangkan Daniel adalah sepupu lelaki itu. Mungkinkah Ryan cemburu dengan Daniel? Hati Balqis meneka. Tapi tidak mungkin Ryan cemburu kerana mereka hanya kawan baik dan tidak lebih daripada itu.
Ryan terdiam sejenak kemudian mengangguk. Kalau itu yang Balqis mahukan terpaksa dia mengikut memandangkan mereka bukan seperti suami isteri yang lain jadi tidak perlu Ryan mengongkong Balqis.
“ Jadi kau dah maafkan aku atau belum?” Ryan mengalih tajuk perbualan mereka.
“ Aku akan maafkan kau tapi dengan satu syarat.”
“ Syarat apa?” Dahi Ryan berkerut.
“ Kau jangan cuba- cuba nak persoalkan keikhlasan aku menolong kau. Kalau aku tak ikhlas, dah lama aku bagitahu umi pasal perkahwinan kita ni.”
“ Baiklah aku janji…” Ryan mengangkat tangannya seolah- olah berikrar.
“ Dan satu lagi, kau jangan cuba-cuba nak…..”
Balqis tidak dapat meneruskan kata. Dia malu hendak meluahkan. Dia berharap Ryan akan faham dengan apa yang cuba dia sampaikan. Dia memandang tepat ke dalam mata Ryan yang masih lagi dihantui persoalan.
“ Nak apa Qis? Aku tak fahamlah.” Ryan mengerutkan dahi.
Balqis mengetap bibir. Wajahnya sudah merona merah bila teringatkan apa yang Ryan lakukan pada malam itu.
“ Alah, takkan kau tak ingat apa yang kau buat malam tu. Kau cuba nak..nak..” Balqis kehilangan kata. Dia menjadi tidak keruan. Dia gelisah.
Perlahan- lahan Balqis mengangkat jari telunjuk dan diletakkan di bibirnya. Dia berharap dengan cara itu Ryan dapat memahami apa yang hendak dikatakan tanpa perlu dia menyebut perkataan itu. Dia malu.
Lama Ryan berfikir kemudian dia teringat insiden di mana dia mencium isterinya itu secara paksa. Patutlah muka Balqis merah rupa- rupanya gadis itu malu untuk menerangkan apa yang terbuku di hati. Serentak ketawa Ryan pecah berderai. Lucu dia melihat wajah Balqis yang merona merah. Tak sangka Balqis pemalu orangnya.
“ Kenapa kau gelak?” Balqis pelik.
“ Aku rasa malam itu, aku tak cuba tapi aku dah…kau fahamlah maksud aku.” Ryan tersenyum nakal. Mata dikenyitkan pada Balqis.
Cepat- cepat Balqis menunduk. Wajahnya berbahang panas apabila Ryan berkata seperti itu. Cis, Ryan sengaja nak buat aku malu. Balqis merungut dalam hati.
“ Sebab itu aku nak kau janji yang kau takkan ulangi apa yang kau buat tu. Aku tak suka.” Tegas Balqis masih menunduk.
Ryan ketawa kecil. Dia menggelengkan kepala.
“ Apa yang berlaku malam itu tak sengaja tetapi aku tak janji sama ada boleh ikut cakap kau atau tak maklumlah aku kan lelaki.” Jawab Ryan masih dalam sisa tawanya. Sesekali kenakan Balqis apa salahnya.
“ Gatal lah kau ni!” Bentak Balqis sambil mencubit lengan Ryan.
Ketawa Ryan terhenti. Berkerut wajahnya menahan bisa cubitan Balqis.
“ Sakitlah!” Marah Ryan tetapi dengan nada lembut.
“ Padam muka kau!”