Selasa, 10 April 2012

Novel : Hana Syafika ( Part 2 )




Bab 2
   “Aduh,sedapnya!Terasa sejuknya hingga menyegat tulang.Tapi ini yang aku suka.Dengan hujan renyai-renyainya.Bestnya,”aku menarik comforter untuk merasa kepananasan.Rasa macam tak nak bangun je.
   “HANA SYAFIKA TAN SRI ISMAIL!!!!!!!!BANGUN!!!”tu dia.Dah bergema dah.Hafiz Shafiq bingkas naik ke bilik adik bongsunya itu.Adiknya itu memang susah nak bangun.Siapa?Akulah itu.
   “Hana Syafika bangunlah,umi dah membebel dah tu!Sakit telinga aku kau tau tak,”rungut Hafiz.
   “Best tak umi bebel kat kau,”aku buat muka selamba mintak penampar!Hehe!
   “Tengok telinga aku!Dah cair  taik telinga aku kau tau tak?!”jerit Hafiz.Aku menutup telinga.Gila kuat!Dengan langkah yang  masih mamai aku melangkah ke bilik air.Adoi!Benda apa yang terhantuk ni!Hah!Awat tinggi je benda ni.Scroll up!Scroll up!Mak oi!Bapak oi!Abang aku!
   “Mak bapak singa bapak indon bapak indon!”kan aku dah melatah.Ish!Hanif ni memang buat aku terkejut la..
   “Muka aku ni ada Nampak macam bapak indon ke?”tanya Hanif selamba.
   “Tak!Nampak macam bapak monyet!”aku terus berlari ke bilik air.Hafiz menahan ketawanya.Muka Hanif memerah macam semut api lagaknya.Huhu.
*_*
    “Hah!Baru bangun tuan puteri kesayangan kita ni,”perli kakak aku Hafizah Shadrina baik punye.Tau tak,maksud nama akak aku baik punye.Pemelihara Hati.Dia nak pelihara hati sapa la tu.Hati abang ipar aku yang rajin makan hati kot!Haha.
   “Kak!”aku panggil akak aku.Dia tengok aku sambil kerut dahi.Aku menyambung.
   “Mana karpet kuning?Tuan puteri nak melintas ni,”aku buat loyar buruk.Kakak aku dah memerah muka dia tanda marah..Haha!Ada aku takut?!
   “Karpet kuning tak dak!Karpet penuh dengan darah ikan ada!Nak akak ambilkan?”tanya akak aku lembut je.Ni bukan lembut nak bagi pertolongan.Ni lembut ada maksud tersirat.
   “Hehe!Tak apalah,”terus pergi ke dapur sebelah umi.Nak lari dari akak la katakan.
   “Tak nak ke.La.Baru nak pergi ambil,tengah rajin ni”akak aku baru nak memulakan langkah.Aku terus tarik tangan dia.Lepas tu aku ambil longgokan sayur dan bawang.Berlambak giler.Terus aku letak depan dia.Nak tolong sangat kan ambik kau aku bagi sebijik!
    “Tak payah rajin-rajin ambil karpet.Potong tu sampai habis sudah.Tu kan pertolongan jugak,”sempat aku perli akak aku.Hehe!Rasakan!Melongo muka dia pandang aku.Aku hanya buat peace no war je..Hehe.Umi dengan Mak Timah tergelak melihat muka Hafizah.
*_*
    Pejam celik pejam celik dah 3 bulan.Aku terbangun apabila teringatkan sesuatu.Pak!Kepala aku diketuk.Macam mana aku boleh lupa??!!Ah!!!Tensionnya!!!Kena belajar masak!!!!!!!!!!!!Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!Tak mahu!!!!!!!!!Dah macam budak kecik kena suruh pi sekolah pulak aku ni.Relax Hana Syafika.Chill!Chill!Chill kepala bapak kau!Aku takut nak masak!Aku tak pernah masak.
   “Sebab tak pernah masak lah kena belajar masak,”teringat kata-kata umi apabila aku menyuarakan hasrat ketidak sanggupan aku untuk tak nak masak.Cair jugak taik telinga aku kena bebel dengan umi.Sod Ba Ro ja la.Sabar.
   Tidur dulu eh!Tunggu Hafiz datang kejut.Ala,macam biasa.Hehe.
   Tapi!Hari ini nasib aku malang!!!!Katil aku!Muka aku!Baju aku!Rambut aku!Bantal aku!Wua!!!!!!!Umi!!!!Ku pandang Hafiz sekilas.Tangannya memegang sebaldi air yang sudah kosong.Aku mendengus geram.
   “HAFIZ SHAFIQ TAN SRI ISMAIL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!KURANG ASAM PUNYA ABANG!!!!!!!!!!!!!!!YANG KAU PI JIRUS AKU DENGAN AIR BALDI BUAT APA!!!!!!!!!!!!!!JIRUSLA AKU PAKAI SHOWER!TAK PAYAH AKU NAK MANDI LAGI SEKALI!!!”aku menjerit sepenuh hati.Dah pekak kot telinga Hafiz dibuatnya dek aku.Hihi.
   “Cik,sapa suruh cik tidur tak ingat dunia.Rasakan lah penangannya,best tak?”soal Hafiz selamba.Dengan seluruh tubuh yang masih basah aku pergi ke bilik air.Tak apa kau Hafiz ada ubi ada batas satgi kau aku balas.
   Setelah mengisi air penuh ke dalam baldi aku keluar.Aku melihat Hafiz duk elok je tidur atas katil bilik dia.Buku elok je kat muka dia.Hehe.Inilah masanya.
   One!Two!Three!Bush!
   Pecut!!!!!Biar dia tak Nampak aku!Pecut pi mandi lekas nanti nak start kelas masakan plus kelas membebel haha.
   “HANA SYAFIKA TAN SRI ISMAIL!!!!!!!!!”jeritan tu macam suara Hanif.Eh!Aku dah silap orang ka?Tadi bilik tu tanda nama Hafiz.Macam mana boleh jadi Hanif kat dalam tu.Musykil aku!Jom pi siasat!
   “Erkk!Sorry bang silap orang,”tiba-tiba aku terdengar dekahan ketawa seseorang.Hafiz!Kurang asam betul!Dia tinggalkan Hanif kat bilik dia.Dia menyorok pulak kat luar.Kan free-free aku kena marah ngan Hanif.
   “Kau pun 2 kali 5 Hafiz,”marah Hanif.Rambutnya yang cacak tu pun dah mengendur dah.Alah,buh gel ja pun.Tak heran!
   “2×5=10 Nif,”Hafiz menjawab.
   “Aku nak pergi ke galeri pun terbantut,”rungut Hanif.Aku hanya membuat muka tak bersalah.Terus,aku nak buat apa lagi zupp pergi mandi.


Ditulis oleh:

Hana Syafika – Aliaa Yasmin Noor Manshah

(ALIAA YASMIN BINTI NOOR MANSHAH)


^_^ enjoy your reading..